Alla inlägg under juli 2010

Av Sara Bingström - 9 juli 2010 08:53

Igår efter jobbet tog jag med hundarna, Louise, Emil och Ella ut till uppfödartanten m familj. Småungarna fick bada i poolen med Lotta som badvakt och jag satt i gräset på planen och tittade på de duktiga hundarna som tränade skydd. Arrak fick inte köra, jag vill få till hans släppanden lite bättre först. När alla tränat klart tog jag ut mina för lite lydnadsträning.

Hezzy fick köra linförighet, inkallning och hopp som gick bra. Tränar man bara Hezzy på ett sätt som passar henne så funkar det i regel bra.

Arrak fick bara träna på linförigheten. Jag vill inte släppa honom lös i Bennebo just nu eftersom jag inte litar helt hundra på hans lydnad och hans mamma löper. Löptikslukt kan ju få en ung hane att göra så konstiga saker...


Senare blev Emil och Ella utfodrade med pannkaka och banan och de åt som om de inte fått mat på minst en vecka. Dessa två somnade sedan sött i bilen på väg hem.

Av Sara Bingström - 7 juli 2010 21:39

Idag har Arrak mest fått träna på att släppa sina belöningar. Har belönat fritt följ med både kamp och boll med riktigt bra resultat. Någon enstaka gång har jag fått ta till vatten när han ska släppa, men det blir allt glesare mellan vattningarna. Riktigt bra att kunna variera korvbitarna med annat mellan varven. Framförallt senare i träningen när störningarna och kraven ökar och det kanske inte längre räcker med en fjånig korvbit.

Av Sara Bingström - 7 juli 2010 00:33

Idag packade jag och Louise bilen full med hundar och åkte ut till uppfödartaten för lite träning.


Med Hezzy tränades linförighet och framförgående.


Arrak fick träna linförighet. Han var ganska ofokuserad, men det är väl inte så märkligt, det är ju gott om andra hundar där plus det faktum att hans mamma löper...

Lade ut ett kort ängsspår till honom som kunde gått bättre. Han följde förvisso spåret en bit, men verkade mest undra vad fan vi egentligen höll på med.. Pinnen jag lade ut fick jag hitta själv.


Har iaf , efter lite diskuterande med Lotta, bestämt mig för att försöka starta appellen i höst. Siktar man på hösten så kanske vi är klara till våren ;-)

Av Sara Bingström - 5 juli 2010 22:35

Åkte upp till slighögen ikväll för lite träning.


Först fick Arrak träna lite lydnad. Helt ok i fria följet, aningens långt fram ibland men annars riktigt bra. Provade några inkallningar och bortsett från ett försök till tjyvstart så var även det helt ok. Ingångarna är inte felfria, men det är ju inte så konstigt. Han hade lite svårt att greppa platsliggningen... Varför ligga när man kan sitta, liksom? Det funkade dock när jag höll mig lite närmare. Rätt fantastiskt att han kommer ihåg så himla mycket ändå!


Med Hezzy slipades bara fotgåendet lite och det gick väl ungefär som vanligt... Hopp, studs, krumbuktande och annat. Man kan inte tro att den hunden är 6 år, för det mesta är hon som en 6-månaders valp! Som domaren förra året sa: "Den där får du mycket roligt med när hon blir vuxen!"

Av Sara Bingström - 4 juli 2010 11:21

Tog ut hundarna en sväng igår kväll och tränade.


Med Arrak körde jag lite i trasa och använde en blomspruta till att få honom att släppa. Det funkade över förväntan och han kom till och med tillbaka med trasan efter vinst för att fortsätta leken. En vattendusch i ansiktet är ju egentligen inte obehagligt för honom och man slipper gå i konflikt. Han kopplade dessutom ganska snabbt att han får bita igen om han backar ut, lägger sig och skäller.


Hezzy fick träna lite lydnad, fritt följ, läggande och apportering. Det gick bra och vi är nog snart på samma nivå som vi var när hundträningen lades ner.

Av Sara Bingström - 4 juli 2010 00:10

Det var extremt länge sedan jag skrev någonting här, men den som väntar på någonting gott...väntar ju som bekant alltid för länge.


Arrak har hunnit med att göra sitt MH med gott resultat. Inga överraskningar, han uppförde sig ungefär som väntat. Han har också röntgats med A på höfterna och tyvärr lindriga pålagringar i båda armbågarna.


1a kontakt hälsning: 5
1b kontakt samarb: 3
1c hantering: 5
2a lek 1 leklust: 5
2b lek 1 gripande 5
2c lek 1 dragkamp: 5
3a förföljande: 4, 4
3b gripande: 5, 5
4 aktivitet: 3
5a avst lek intresse: 3
5b avst lek hot/agg: 1
5c avst lek nyfikenhet: 5
5d avst lek leklust: 5
5e avst lek samarb: 3
6a överraskn rädsla: 1
6b överraskning hot/agg: 1
6c överraskn nyfikenhet: 5
6d överraskn kvarst rädsla: 1
6e överraskn kvarst intr: 1
7a ljudkäns rädsla: 4
7b ljudkäns nyfikenhet: 3
7c ljudkäns kvarst rädsla: 1
7d ljudkäns kvarst intr: 1
8a spöken hot/agg: 1
8b spöken kontroll: 3
8c spöken rädsla: 3
8d spöken nyfikenhet: 5
8e spöken kontakt: 5
9a lek 2 leklust: 4
9b lek 2 gripande: 4
10 skott: 1



Ovido - Quiz & Flashcards