Alla inlägg under februari 2009

Av Sara Bingström - 26 februari 2009 18:43

lägga ut den här filmen!



Av Sara Bingström - 25 februari 2009 14:44

Gick en kort promenad med Arrak i samhället för att träna på att gå som folk, dvs på vänster sida med slakt koppel och gärna lite kontakt... Det gick väl sådär men jäklar vad jag fick jobba för att få honom att fokusera på mig istället för allt annat skoj.

När vi kom hem igen hittade han en gammal frusen fotboll som han tog ut sina frustrationer på, han skrek, morrade, skällde, ylade och bet i denna stackars boll tills jag tyckte att det var nog. Rösten har han fått efter sin mamma, helt klart! ;-)

Tydligt är att han stressar upp sig en del av den typen av leksaker, sådana kan det nog vara klokt att undvika.

Av Sara Bingström - 24 februari 2009 19:57

Idag blev det ett kort kökspass på ligg och stå. Lilla Arrak börjar så smått bli vad som tydligen kallas "klickerklok". Han växlar snabbt mellan olika beteenden och efter bara ett par klick börjar han upprepa samma beteende om och om igen. Han ställer också om fort när klicket uteblir och kör igenom sin beteenderepertoar i jakten på klicket.


Ny länk i listan till Djurfysiokliniken.

Av Sara Bingström - 23 februari 2009 14:34

Hezzy har fått träna fritt följ med vändningar och tempoväxlingar och läggande under gång. Sedan fick hon skutta runt lite efter sin boll. Skitkul, tyckte hon!


Med Arrak har ståträningen utökats något till ställande under långsam baklängesmarsch. Han var riktigt duktig! :)


Så har jag träffat bruna dobbistiken Ella och hennes leonbergerkompis som var mkt vacker! ;-)

Av Sara Bingström - 22 februari 2009 23:37

Har tränat lite i köket med Arrak. Sitt, ligg och stå tränade vi med en mkt kort paus mellan varje sak. Läggandena börjar arta sig riktigt bra nu! Förut satte han sig för att sedan backa med frambenen och hasa med rumpan ett par decimeter innan han lade sig... Nu lägger han sig nästan från stående :) Något eller några pass till så är det nog bra!

Det är SVÅRT att klicka in skall! Att få till timingen och lyckas klicka exakt när han ger ljud ifrån sig är skitsvårt, rent ut sagt! Nu tror ju inte jag att skallet blir några problem att lära in på denna hund ändå, kanske kör jag det med den gamla vanliga metoden.

Av Sara Bingström - 22 februari 2009 10:42

Jag har anmält mig och Louise till Hebylägret nu. Louise & Wilda i söket och jag & Hezzy ska spåra. Jag ville ha mig och Louise i olika grupper för att jag tror det funkar bäst, men kanske är det vettigare att sätta oss båda i spåret... Det är inte så himla lätt för L att fortsätta sökträningen efter lägret då hon inte är bilburen och då kommer ju de nyvunna kunskaperna snart försvinna. Jag ska ta mig en ordentlig funderare på saken!


Jag mår iaf betydligt bättre idag, men det var nog klokt att sjukskriva mig idag också, jag vet inte riktigt hur länge man smittar.

Av Sara Bingström - 21 februari 2009 17:41

Magsjuk.
Har kräkts inatt, men det värsta verkar vara över. Skulle ha jobbat idag och gick faktiskt ut och startade upp bilen imorse innan jag insåg det absurda i att åka till jobbet när man är magsjuk...


Har lagt till länk till Arvos (Arraks brorsa) nya familjs blogg.



Av Sara Bingström - 19 februari 2009 22:04

Idag har Arraks tänder börjat trilla, två framtänder i överkäken är borta. En av dessa hittade dottern på golvet och sparade i en liten burk... *s*


Jag tränar på med Arrak och har anmält till valpkurs som jag hoppas kör igång så snart som möjligt. Vardagslydnad tycker jag är ganska tråkigt att träna och det där med att gå fint i koppel, hälsa utan att hoppa, osv är det lite si och så med på mina hundar... Men nu ska jag försöka ta mig i kragen och träna!


Hezzy har blivit 3 år yngre iom att Arrak flyttade in och hon är betydligt galnare än vanligt. Dessutom har hon utvecklat en selektiv hörsel och har "glömt" en hel del av vad hon kunnat tidigare...

Ovido - Quiz & Flashcards