Alla inlägg under augusti 2009

Av Sara Bingström - 14 augusti 2009 23:48

Fick sällskap av Louise och Wilda när Arrak skulle kvällsrastas och de två fick då agera störning när jag tränade lite "fotgående". Wilda fick göra lite freestyleövningar (hoppa och snurra) bredvid mig och Arrak och det gick ju jättebra. Bra jobbat av en ung hane att kunna gå fot med ögonkontakt när en löptik skuttar omkring bara ngn meter ifrån! Kanske Arrak inte är någon äkta hane...?


Var ute och plockade lite kantareller ikväll och plockade då ett par med påse över handen, tänkte göra ett nytt försök att lära Hezzy leta svampar. Får väl se hur det går....

Av Sara Bingström - 13 augusti 2009 00:54

Dagens (gårdagens) träning blev en upprepning kan man säga. Hezzy fick träna apportering och stående med bollbelöning. Lite linförighet och fritt följ blev det också.


Arrak har fått mera hålla-fast-träning med hårborste och barnstrumpa. Av ngn anledning var barnstrumpan svårare än de andra saker vi provat med, jag trodde det skulle vara piece of cake... Jag höjde kriterierna lite långsammare så gick det också fint, men vi ska fortsätta med mjuka saker. Så har jag lagt lite extra krut på sitt-sitt kvar och ligg-ligg kvar, det bör vi kunna tills kursen börjar, om vi nu är välkomna till kursstart med tanke på skabben.

Av Sara Bingström - 11 augusti 2009 23:29

kan man kanske kalla min hundträning just nu, när inga av mina träningskompisar vill veta av mig och mina hundar ;)


Har tränat apportering med Hezzy, plastapporten används flitigt nu. Har återigen tagit fram bollen som belöning och då verkade hon få så bråttom in med apporten att hon inte hade tid att stampa ihjäl den först.. Tränade också lite på stanna kvar STÅENDES (ska erkänna att hon faktiskt inte kan varken stanna ståendes eller stanna kvar), och det gick ganska bra när jag använde bollen som externbelöning.


Arrak har bara tränat hålla fast idag med olika föremål: vanlig apport, metallapport, spiralblock, penna och plastmugg. Han är skitduktig faktiskt och gör nog nästan vad som helst för en korvbit, bra med matglada hundar! :) Jag funderar lite på att köpa en tungapport med lösa vikter på så jag kan ta med den biten i hålla-fast-träningen också.

Av Sara Bingström - 10 augusti 2009 22:29

Arrak har plötsligt slickat/gnagt upp ett rejält sår i sidan så jag är glad att jag behandlade honom också i torsdags. Läste på nätet om såpa mot rävskabb så nu är mina vovvar rena och fina och luktar nyskurat golv i juletid... Jag tror ju inte riktigt att såpan kan BOTA ngn rävskabb, men kan det lindra lite så är jag nöjd.


Med Arrak är klickerträningen nu ganska målinriktad och vi övar mkt på ställande/läggande/sättande under marsch och på avstånd. Skall, hålla fast (apportering) och kvarstannande i position (sitt, ligg, stå) tränas också flitigt. Fotpositionen strular lite då "lilla" killen gärna vill sitta långt fram, så det jobbar vi på..


Med Hezzy tränas mest framförgående och apportering just nu, det vore väl själva FAAN om jag inte skulle kunna lära henne att apportera utan tugg (eller åtminstone med betydligt mindre tugg)?!


Av Sara Bingström - 6 augusti 2009 23:28

Ikväll var jag till klubben och tränade och Hezzy kunde inte sitta stilla, hon kliade sig hela tiden.. Jag är ganska säker på att det återigen är rävskabb (vet inte riktigt exakt hur många gånger hon haft, men det är nog 4e eller 5e gången nu) hon har, för jag såg en skabbräv på tomten på semestern. Hur som helst var det bara att gå och packa in hunden i bilen och Arrak fick inte komma ut alls, för säkerhetsskull.

Jag är riktigt, riktigt ledsen och besviken kan jag säga, nu när tävlingssäsongen börjar dra igång igen.



Ovido - Quiz & Flashcards