Alla inlägg under mars 2009

Av Sara Bingström - 30 mars 2009 19:46

Idag var jag med Hezzy till veterinären för att ta bort stygnen. Ärret på magen såg finfint ut men hon har ett maghäng där vetten trodde att det kunde ligga "gojs" kvar. Om inte hänget försvunnit om tre veckor ska jag ringa, men troligen skulle det tas om hand av kroppen alt i värsta fall släppas ut... *urk*

Tyvärr hade hon lyckats få en ytlig öroninflammation av tratten så nu blir det medicinering mot det också.

Hezzy uppförde sig iaf riktigt illa mot hundarna i väntrummet, och jag HOPPAS verkligen det beror på att hon är understimulerad, annars får de sätta tillbaka livmodern!

Av Sara Bingström - 22 mars 2009 18:43

La ett litet spår till Arrak idag vid klubben och han var väl inte sådär överdrivet intresserad av själva spåret, däremot blev han alldeles lyrisk över spårapporten..


Hezzy mår fortfarande bra, och blöder ingenting längre. Ger henne inget smärtstillande, för hon verkar inte ha ett dugg ont..

Av Sara Bingström - 21 mars 2009 09:17

Hezzy verkar må ganska bra idag, pigg och glad. Hon gör inga försök att rusa nerför trappen men pinnar glatt på och verkar inte särskilt bekymrad. Det är nog tur att hon bara ska hållas i stillhet med koppelpromenader osv några dagar om hon fortsätter pigga på sig i den här takten.


Eftersom Hezzy är så pigg så åker jag ut till Bennebo på valpträff idag, jag får se om jag tar med henne i bilen eller om hon får ligga hemma. Ska komma ihåg att hämta ut hennes smärtstillande också ifall hon får ont till kvällen, man vet ju aldrig.

Av Sara Bingström - 20 mars 2009 18:55

Hezzys operation gick jättebra. Nu blir det stillhet några dagar och sedan får hon röra sig som hon vill.

Vet inte om hon har ont eller stör sig på tratten(kanske en kombination) men hon står stilla som en staty mitt på golvet och liiiider :(  Stackars lilla Hezzy!

Hennes livmoder var inte det fulaste veterinären sett, men inte heller det vackraste.

Av Sara Bingström - 20 mars 2009 10:01

Idag ska Hezzy kastreras och det känns lite nervöst. Hon mår iaf riktigt bra nu av antibiotikan. Vi får väl hoppas det går bra.


 Arrak börjar bli sådär jobbig som valpar ska vara. Klättrar upp i knäet på ungarna och försöker stjäla deras mat, tuggar katter och är allmänt kaxig..


Imorgon blir det valpträff ute på Bennebo förutsatt att Hezzy inte mår alltför dåligt. Om hon är dålig/har mkt ont stannar jag hemma med henne.

Av Sara Bingström - 17 mars 2009 15:08

Efter dagens veterinärbesök är det slutfunderat på frågan kastrera eller inte.

Hennes löp som började förra torsdagen har varit mysko, mer brun flytning än normalt löpblod. Idag var vi iväg för ultraljud som visade att det är livmoderinflammation... Hon har fått antibiotika och opereras på fredag.

Av Sara Bingström - 15 mars 2009 10:31

Jag har funderat lite fram och tillbaka en tid om jag ska kastrera Hezzy.

Det skulle vara otroligt skönt att aldrig mer behöva oroa mig för livmoderinflammation (är en aning nojjig). Det skulle vara skönt att slippa löpen både ur tränings/tävlingssynpunkt men även med tanke på att jag har hane.

Sedan har vi det här med beteendet... Hezzy ÄR en riktig surfitta mot andra hundar och vill gärna trycka ner oavbrutet. Jag har fått lite blandad info när det gäller förändringar i beteendet hos kastrerade tikar. En del säger att testosteronhalten stiger och gör tikarna ännu bitchigare (aldrig hittills påträffat ngn som faktiskt varit med om detta) och andra som säger att deras tikar blivit säkrare i sig själva och mindre bitchiga efter kastrering. Kanske är det lite lotteri...en del tikar blir trevligare, andra blir otrevligare och en tredje grupp visar ingen förändring alls?

Ovido - Quiz & Flashcards