Alla inlägg under januari 2009

Av Sara Bingström - 30 januari 2009 18:44

Idag har Arraks öron rasat totalt. Jag antar att det är tandbyte på gång.


Vi har iaf varit iväg till klubben för lite träning. Hezzy fick köra fritt följ, hopp, inkallning och läggande under gång. Lite ringrostig är hon men det fixar väl till sig.

Med Arrak gjorde jag lite kontaktövningar och tränade på utgångsställning.


Canvasburen som Arrak har i bilen funkar riktigt bra och än har han inte kommit på att den kan förstöras...

Av Sara Bingström - 27 januari 2009 00:31

Idag (igår) var det dags för andra valpkurstillfället. Först lite prat och fika och sedan ut på plan. Vi fick träna sättanden vid sidan och ligg (fast det var just ingen av valparna som ville ligga i snösörjan). Så provade vi inkallning, en i taget. Arrak gillar nog mig eller om han fick akut ont i magen, för han  skrek sitt gristjut när jag gick iväg för inkallning.. Provade även att avsluta inkallningen med sättande vid sidan, och det gick ju bra! Så blev det dags för kontaktövning...och det måste vi nog fila lite på hemma, tror jag ;-)

Allra sist fick vi prova apportering. Lägga apporten på marken och backa när valpen tog apporten. Arrak fixade det riktigt bra första gången men andra gick sämre så jag bröt, han var nog trött då.


Imorgon (idag) skulle jag egentligen ha jobbat men lilla Ella tyckte tydligen det var lämpligt att få feber, så det blir inget av med det jobbandet.. Hoppas hon inte blir långvarigt sjuk!


Av Sara Bingström - 24 januari 2009 23:21

Arrak är inte så spånig som man kan tro... Satte mig på golvet med en apport, klickern och lite godis och det tog inte lång stund innan han hajjade att han skulle greppa apporten (på rätt ställe) för att få utdelning.


Sedan fick Hezzy lite träning på apporten. Hon tyckte det var VANSINNIGT skoj med apportering helt plötsligt... Tänk vad lite konkurrens kan göra.

Av Sara Bingström - 23 januari 2009 12:04

Igår var första valpkurstillfället. Lotta (uppf) hade tagit dit en instruktör som var både duktig och trevlig. Väldigt positivt blev det med bara fyra deltagare (inkl Lotta), med samma ras och samma målsättning med sitt hundägande. Först hade vi lite teori och fika och sedan gick vi ut på plan med valparna. Vi fick lära oss "sitta ryggsäck", träna på sittande vid sidan och lite koppelgående.

Det var mååånga år sedan jag hade valp och någon valpkurs har jag aldrig någonsin gått så det var bra att få tips och goda råd.

Nu ska vi träna lite hemma innan nästa gång, som är på Måndag.

----------------------------------------------------------------------------------- 

Så idag åkte jag ut i skogen och la ett ganska kort spår till Hezzy med en del vinklar men utan pinnar, bara en boll som slut. Jag är glad att det var kort, för JÄKLAR vad taggad hon var! Vi ska spåra igen under helgen och då blir det ett längre, för nu kanske hon laddat ur värsta överskottet på energi...


Även Arrak fick spåra idag på en hyfsat snöfri fläck. Han spårade litegrann, stannade upp och såg förvirrad ut, spårade lite till osv tills han hittade kampisen i slutet. Det var en MKT glad och stolt valp som spatserade ut ur skogen med sitt "byte"!


Av Sara Bingström - 20 januari 2009 21:40

Hezzy och Arrak fick varsitt nytt märgben idag. Lite diskreta morrningar var det från båda håll men båda höll sig i skinnet och koncentrerade sig på sitt ben. Delade dock på dem med kompostgaller när jag gick på toa, för att undvika tråkigheter.

Arrak fick av sitt nya valpfoder som tydligen var så gott att han var tvungen att varna mig lite när jag tog på kopplet lite väl tidigt.


Gick som vanligt ut med båda hundarna i koppel ikväll och blev glatt överraskad av hur duktiga de var, inget busande och tramsande från någon av dem.

Av Sara Bingström - 19 januari 2009 12:10

Skulle åka ut i skogen med hundarna så Hezzy kunde få göra ett litet uppletande och Arrak skulle få lite inkallningsträning och sånt. Men när vi kom till "vår" skog såg den så konstig ut..den var gles och träden låg liksom i travar bredvid vägen :(

Så vi åkte bort till klubben istället. Hezzy fick lite lydnadsträning med Arrak som störning, sedan fick hon sitta i bilen medan Arrak fick lite inkallningsövningar och följa-efter-mattenträning.

I bilen la sig Arrak tillrätta och sa ingenting alls, vilket framsteg!

Av Sara Bingström - 15 januari 2009 23:57

Arrak är inklickad och på kvällarna när han får tokryck avslutar vi tokrycket med några klickerövningar. Först skulle han stå upp för att få belöningen. Nu har vi avancerat lite och han måste stå helt stilla för att få sin belöning. Himla kul med en hund som verkligen bjuder på olika beteenden för att få utdelning! Hezzy är lite väl passiv, men hon fick ju bekanta sig med klickern först i vuxen ålder.

Hur som helst, efter 5-10 klick är Arrak färdig för sängen. Det är JOBBIGT att tvingas använda sin lilla hjärna!

Ovido - Quiz & Flashcards