Alla inlägg under september 2008

Av Sara Bingström - 29 september 2008 11:20

Vi nollade spåret. Hezzy gick förbi första pinnen, tog andra, villade bort sig totalt i sista vinkeln och sedan råkade hon hitta slutet.


Spårning 0 - 0

Budföring 0 - 0    chansade

Linförighet 6 - 7

Framförgående 0 - 0    avstod

Platsläggande 0 - 0

Inkallning 10 - 9

apportering 6 - 6.5

Hopp 9 - 10

Platsliggning 10 - 10


Totalt 158 p


Helt klart är att Hezzy slarvar alldeles för mkt i spåret och nu ska jag gå tillbaka till noll och köra korvspår ett tag så kanske slarvet försvinner. I lydnaden ska jag försöka få linförigheten att bli lika självbelönande som de andra momenten, fila till apporteringen så hon slutar tugga så inihelvete och försöka få henne att fatta framförgåendet.


Direkt efter tävlingen var jag helt inställd på att lägga ner helt med spåret, men nu har jag tagit mitt förnuft tillfånga och SKAM den som ger sig!!!


Himla kul var det iaf att träningskompisen Heli kom överst på pallen, det har de förtjänat! Roligt också med två klubbkamrater som fixade uppflytt och kom som 3a och 4a.

Av Sara Bingström - 20 september 2008 13:58

Idag jobbar jag 7-21 och Hezzy är med som "terapihund". Det har hittills gått jättebra och hon är sansad och vänlig med pensionärerna.


Min dator har rasat så det blir inte så mkt bloggande nu...


Vi tränar iaf på inför appellen nästa helg på hemmaklubben.

Av Sara Bingström - 7 september 2008 17:03

Idag var det dags för bbq för alla i RUS. Jag åkte dit ett par timmar innan och lade ut ett spår på en stubbåker, ca 500m och 3 pinnar + slut. Medan spåret låg till sig tränade jag lite lydnad . Hezzy hade idag ingen lust att ta apporten, DUMMA hund, men tog den tillslut när jag lät lite arg.. Resten gick bra.


Spåret gick bra och hon plockade samtliga pinnar men hon tar vinklarna dåligt, blir frustrerad och rusar ännu mer... Jag måste träna på vinklarna på äng!

Sen kom resten av RUS-folket och vi bjöds på massa god mat. Jim hade ordnat fiskdamm nere på plan. En ruta full med prylar som man skulle försöka få hunden att bära in... Hezzy plockade in 5 saker, vinnande hund tog in 9. Wilda fick pris för "gladaste hund" hon sprang mååååånga ärevarv med sina saker innan avlämnande hos matte.

Sedan fick hundarna försöka få ut godis ur en "aktiveringslåda" på tid, och Hezzy kopplade inte alls hur man skulle göra...

En väldigt trevlig dag var det iaf och jag tror alla hade riktigt roligt!

MH

Av Sara Bingström - 6 september 2008 16:31

Idag var det så dags för Wildas MH. Vansinnigt spännande!

På leken i början var hon komplett galen och kampade och for som en...pudel. Rädslor har hon och hon behövde mkt hjälp vid avståndsleken, dumpe och spökena. Ändå blev hon inte så rädd som jag förväntat mig, jag trodde ju att vi skulle få hämta henne i grannkommunen...men hon sprang inte särskilt långt. Skramlet blev hon skrämd av men var snabbt framme och undersökte. Skotten påverkade henne en del och hon klarade inte av att återgå i aktivitet efteråt så där blev det en 4a.

Jag är hur som helst mäkta stolt över Louise som var så himla duktig på att följa alla instruktioner till punkt och pricka, och jag kunde lugnt berätta för alla att det minsann är MIN dotter!

Av Sara Bingström - 5 september 2008 16:14

Åkte ut till Lotta och Danne för lite sök och lydnadsträning. Birgitta med rottisar, Ylva med dobbis och Veronica med dobbis var också där och tränade.

Vi började med sök. Vallade av en ruta och la ut två figuranter på varsin sida av stigen. Hezzy fick gå först och Danne gick med mig på stigen och gav instruktioner.

Första skicket var Hezzy av ngn anledning inställd på spår och gick ut med alldeles för låg näsa, men hon hittade sin figurant. Andra skicket åt motsatt håll fick hon en liten ljudretning och då gick hon ut som jag är van och hittade sin figge.

Efter Hezzy fick dobbisen Vilja prova och det gick bra, men figuranten var lite läbbig..

Sen fick jag ligga figurant för Giza och hon skällde så fint så jag gav henne bollen, men jag vågade inte/tänkte inte på att ta av munkorgen... *s*


Efter lite fika var det dags för lydnadsträning och jag blev kommenderad av Lotta genom hela appellprogrammet utom framförgåendet och det gick finfint. Fick även lite kommendering av Danne på linförigheten och lite hjälp och tips ang. framförgåendet. Fick så mkt peppning, uppmuntran och beröm att jag bestämt mig för att ändra min målsättning inför tävlingen.




Av Sara Bingström - 4 september 2008 15:15

Idag har jag varit på klubben och tränat lite.

Fritt följ, som funkar kanon. Hoppet funkar bra men hon har börjat visa lite tendenser till att tjuvstarta på återhoppet, så det måste jag få bort. Apporteringen är inte perfekt, men det får vara som det är, jag kan leva med att hon slår lite på apporten med tassarna och tuggar lite. Läggandet skulle kunna vara snabbare men det är ok. Inkallningen är skitbra! Framförgåendet är långt från färdigt men vi tränar vidare.


Nu skulle jag behöva en massa träning med kommendering!

Av Sara Bingström - 2 september 2008 22:49

Idag var det faktiskt ett par st till (som vi inte känner igen) på klubben och tränade, så Hezzy fick lite störning av andra hundar. Vi tränade apporteringen, inkallning, hoppet och linförighet/fritt följ och det gick kanonbra. Sedan gjorde jag ett tappert försök att få min hund att skälla och det var stört omöjligt...


På kvällen var det dags för kurs igen och det var lika skoj som förra gången.

Av Sara Bingström - 1 september 2008 14:48

Idag har jag varit iväg till klubben och tränat en sväng.

Helt ensamma var vi och jag som behövde köra lite budföringsträning... Så kom jag på att eftersom andra kan träna framåtsändande med koner så måste väl jag kunna träna budföring med en kon istället för människa? Släpade fram en kon och ställde mitt på planen och tog med Hezzy för att hälsa lite på konen. Gick sedan iväg en bit och skickade henne och det gick ju alldeles utmärkt, hon satte sig fint på vänster sida av "mottagaren".


Sedan tränade vi hoppet som funkar kanon nu. Hon hoppar, sätter sig på andra sidan, hoppar tillbaka och sätter sig rakt hos mig. Hoppas det håller i sig, det är ju hög koff på hoppet i appellklass.


Apportering tränade vi också med ett par av klubbens låneapporter som andra hundar har slemmat på och det gick också bra.


Så blev det lite läggande under gång och fritt följ innan vi åkte hem.

Träningen funkar öht väldigt bra just nu!

Ovido - Quiz & Flashcards