Alla inlägg under maj 2009

Av Sara Bingström - 29 maj 2009 22:02

Var och shoppade en metallapport igår och nu ikväll har jag tränat lite med Hezzy. Jag har haft en hel del problem med hennes apportering genom åren.. Förut gick hon och gömde sig när apporten kom fram för att sedan börja busa alldeles för mycket med apporten. Jag vill ju helst ha någon slags balans, en hund som apporterar med glädje, men utan tugg, dödande och annat trams.

Nu ikväll testade jag med lydnadsettans apportering (fast med metallapport) och det gick kanonbra! Första gången fick jag stoppa in apporten i munnen på henne med lite krav, sedan tog hon den själv varje gång och höll i ett fast grepp helt utan tugg.

Jag har varit lite rädd för den metoden sedan hon förut var så negativ till apporteringen men jag måste erkänna att ikväll funkade det riktigt bra att ställa lite krav på henne.


Av Sara Bingström - 28 maj 2009 22:48

Ikväll var det träningstävling på klubben och vi var 3 tappra som dök upp för att köra lydnad i regnet (förutom domaren, tävlingsledare och skrivare). Jag körde appellydnaden med Hezzy och det gick väl sådär..

På linförigheten hade jag en boll i handen hela tiden för att hålla hennes intresse uppe, fick tips om det på lägret och ska testa om det kan funka på våra linförighetsproblem. Framförgåendet hoppade vi över, det har vi precis återupptagit träningen på men inte kommit så långt. Läggandet var uselt och jag måste nog gå tillbaka till basicövningar när det gäller kommandot ligg (var tvungen att kommendera ligg 2 ggr på platsliggningen också). Inkallningen var finfin. Apporteringen var busig och tuggig och jag var dessutom tvungen att ge DK då hon var på väg att springa till de andra på planen med apporten. På hoppet fick hon hjärnsläpp och hoppade tillbaka direkt utan att sätta sig och utan kommando...vi som brukar få 10or på hoppet..

Totalt skrapade vi ihop 151 p och det är jag inte speciellt nöjd med.


Av Sara Bingström - 27 maj 2009 11:24

Var iväg till klubben och tränade lite lydnad. När Hezzy kör sitt ärevarv på planen med bollen jagar hon upp en liten harunge som tydligen legat och tryckt mitt på den nyklippta gräsmattan. Hezzy släpper såklart genast bollen och tar upp jakten på levande byte istället. Jag vrålar som en idiot och lyckas bryta henne efter ett par sekunder, tur var det för harungar i den storleken är inte särskilt snabba.

Fan vilken ångest jag skulle fått om hon klippt den där stackars haren! Jag har själv inte mkt till övers för folk vars hundar får chansen att klippa vilt och nu var det bra nära att jag var en sådan hundägare med usel hundhållning.


Efter harincidenten körde vi lägganden och fritt följ med riktigt bra resultat.


Av Sara Bingström - 26 maj 2009 21:33

Helgens läger i Heby var skitkul och väldigt givande. Jag var med i spårgruppen med Hezzy och hon fick gå en massa motivationsspår. Det var ganska kul att se att hon faktiskt blev noggrannare i spårarbetet när hon var riktigt uppvarvad. Sedan visade instruktören (Torbjörn Johnsson) hur främmande människor ska hantera henne för att hon ska sitta vid deras sida istället för att klättra på dem, detta tränades sedan med flera olika personer under helgen med stora framsteg. Kanske det löser sig med budföringen nu?


Instruktören tog sig också an Arrak och lärde valpuslingen att inte dra i koppel på 2 minuter... Efter det har jag bara behövt påminna honom litegrann ibland. Förbannat skönt att kunna gå med honom bland andra hundar och bara hålla koppelöglan med lillfingret. Han blev dessutom lugnare överlag, som bonus.
Arrak har också gått några spår och nu kunde han minsann spåra!


Det finns egentligen hur mkt som helst att berätta, men jag orkar inte skriva en hel roman.

Av Sara Bingström - 24 maj 2009 23:25

Nu är årets läger i Heby över och jag är helt slut.


Hezzy har fått lära sig hanteras av andra, Arrak har spårat och lärt sig gå ordentligt i koppel och jag har lärt mig att dra upp min hund riktigt ordentligt.

Mer detaljerad info kommer imorgon när jag fått sova!

Av Sara Bingström - 19 maj 2009 12:50

Åkte till klubben för att testa en ny taktik.

Bytte till retrieverkoppel på Hezzy innan vi gick ner till planen och slängde ut hennes boll ett par meter ut i buskarna innan gräsmattan börjar. Genast var det en mkt motiverad hund som gärna gick fot med koppel redan från början. Fotgåendet var inte perfekt, hon trängde en hel del, men det var en positiv och GLAD hund som gick bredvid mig!

Kanske behövs inte mer ansträngning än så för att få henne att gå bra redan från början, istället för att hon "vaknar" först vid inkallningen.


Det är kul att träna hund när det går bra!

Av Sara Bingström - 17 maj 2009 19:12

Spårning: 8.5-8
Budföring: 0-0 (avstod)

Linf: 5-0  (anv kopplet, hunden avviker fr föraren)
Framf: 0-0  (avstod)
Läggande: 0-0 ligger ej, lämnar föraren
Ink: 10-9.5
Apport: 5-6  (bus, tugg)
Hopp: 8.5-10
Plats: 8.5-8   (flugfångare)

Total: 187.5 Godk.


Hezzy gick på spåret som hon skulle men sen blev det ett ordentligt ryck (mitt fel) i linan så hon slutade spåra och började strula som 17. Efter en stund ropade jag att jag bryter till domarna och får till svar "NEEEEEJ, börja om!" av domarna. Sen gick spåret fint, alla pinnar och bara lite slag i sista vinkeln.

På lydnaden var Hezzy HELT galen och låste totalt på tävlingsledaren som hon även rusade fram till, ivrigt hoppandes, ett flertal ggr...

Jaja, vi blev godkända iaf och det är ju bättre än ej godk.

Fick förövrigt specialpris av ena domaren för min duktiga spårhund som var så glad...*s* Priset var en apport.

Av Sara Bingström - 13 maj 2009 22:58

Igår kväll fick jag mail att jag kommit med på appellen på söndag. Jag vet inte riktigt om jag är glad eller ej, och det känns som om vi kommer åka hem med ännu ett självlysande "ej godk." i protokollet...

Jaja, jag har ett par dagar på mig att träna och jag får nog ägna de dagarna åt någon platsliggning med andra hundar och spårande. Budföringen hinner jag inte få till och jag har inte lust att riskera ngt genom att stressträna, så den skiter jag i.


Ovido - Quiz & Flashcards