Alla inlägg under maj 2008

Av Sara Bingström - 31 maj 2008 12:56

Tävling, lägre spår, idag på klubben (jag var där som spårläggare). Tyvärr klarade ingen av de fyra från klubben spåret.

Nu funderar jag på om jag ska orka ta ut Hezz i "mitt" spår och se om vi kan få in pinnarna (den tävlande tog första och bröt sedan) eller om vi bara ska gå ut på tomten och köra lite lydnad. Jag skulle behöva få till ställandet eftersom jag planerat in en lydnadsklass 1 snart. Framförgåendet behöver vi också lägga en del krut på, det behövs ifall vi någongång kommer upp i högre klasser i brukset och ska börja med framåtsändandet.


Nu har jag funderat klart och det blir lydnadsträning.

Av Sara Bingström - 30 maj 2008 23:17

Ikväll var vi många som tränade, 6 pers + 8 hundar (hoppas jag inte glömt nån).

Körde platsliggning, linförighet, fritt följ, läggande, inkallning och hopp med Hezzy. Hezz var taggad men jätteduktig och jag är helt impregnerad över att hon gick så himla bra trots att vi var så många på plan samtidigt. På platsen fick vi dessutom lite störning när en hund bestämde sig för att springa runt och busa lite.. Hezz låg kvar, skakandes av iver.


Nu ska nöjd matte försöka få lite skönhetssömn innan tävlingsspåret ska ut imorrn bitti.

Av Sara Bingström - 29 maj 2008 23:33

Ofta när jag får mina små idèer så brukar jag efter lite funderande komma på att de är rätt dåliga, och kanske blir det så även denna gång...

Jag kom iaf på häromdagen när jag gick i skogen och fixade med tävlingsspåret att man kanske skulle dra ihop några stycken, prata med lämplig markägare och snitsla upp ett antal spår (4-5 st kanske) med lite varierande längd och svårigheter och sedan ha dessa snitslade hela säsongen. Går man då ett spår i veckan med hunden så dröjer det ju flera veckor innan man går samma igen och flera kan använda samma träningsspår om och om igen.

På samma sätt kan man ju göra iordning ett par uppletanderutor för träning hela säsongen.

Av Sara Bingström - 28 maj 2008 22:07

Hezzy har badat idag också. Åkte till gruvhålet och gnuggade in henne grundligt med såpvatten, sedan fick hon simma ut och hämta en fotboll ett antal ggr. Nu är hon fiiin och luktar som ett gammalt trägolv i jultid!


Sedan åkte vi hem till Helena, hundarna fick busa och mattarna fick fika.

Av Sara Bingström - 28 maj 2008 21:18

fick Hezz prova lägrespåret.

När vi kom ut till skogen idag upptäckte jag att jag bara hade tre pinnar och slut med mig så det blev till att fixa fyra skogspinnar som stand in.

Började med att lägga ut skogspinnarna och tog de tre riktiga sedan. Lät spåret ligga lite mer än en timma och sedan var det dags.

Hezzy var inte alls så taggad som hon brukar vara och det var för ovanlighetens skull inga problem att hänga med i hennes tempo. Jag tror hon var törstig, men före spåret hade hon inte tid att dricka när hon visste vad som var på gång.

Första skogspinnen plockade hon fint, andra och tredje missade hon, fjärde och de riktiga pinnarna och slutet tog hon också. Jag är nöjd med hennes insats, men måste nog tvinga henne att ta sig tid att dricka före och under spåret, annars blir det svårt för henne att orka när det blir varmare och längre spår.


Att hon inte har några fel på sin näsa bevisade hon igår när hon gick med mig när jag gjorde lite finjusteringar i spåret. Rätt som det är stoppar hon ner snoken i riset och plockar upp slutsnitseln som vi tappade dagen innan när vi snitslade spåret.

Av Sara Bingström - 26 maj 2008 23:54

Har varit ute och lagt spår till tävlingen på lördag. Jag och Monica fnissade omkring i skogen och kände oss lite allmänt vilsna men det blev ganska bra till slut. Jag ska ut igen och kontrollräkna och försöka få till slutet lite bättre imorgon eller så. Onsdag eller torsdag ska Hezzy få prova ett lägre spår med pinnar och allt, och det hoppas jag går bra. Fina marker var det med hyfsat lättrampad terräng och jag såg inga vildsvin..


Nu ska jag leta reda på mitt medlemsnummer och anmäla oss till ny tävling. En lydnadsklass 1 och en appell.

Av Sara Bingström - 23 maj 2008 09:45

blir det nu. Jag är ordentligt sjuk och orkar just ingenting. Ska försöka kurera mig i helgen och förhoppningsvis kunna ta nya tag nästa vecka. Ska lägga lägrespår i veckan till tävlingen den 31a, och tänkte då passa på att se hur Hezz fixar ett lite längre spår. Inga problem tror ju jag, hon tappar sällan ett spår och skulle hellre dö än ge upp.

Av Sara Bingström - 21 maj 2008 12:58

masade jag mig ut i skogen med Hezz för kort rastning och ett litet uppletande.

Uppletandet gjorde jag i en korridor, 10x50m, med två föremål. Det gick bra, men hon har en tendens att droppa föremålen på marken när hon kommer in. Ska träna den detaljen separat hemma i köket.

Ovido - Quiz & Flashcards