Alla inlägg under september 2009

Av Sara Bingström - 30 september 2009 18:34

Vilken otrolig skillnad det blivit på Hezzy i linförigheten! Var och tränade igen idag och vågade mig faktiskt på en budföring med henne och det gick riktigt bra. Körde även lite framförgående och platsliggning med skott. Lite targeting efter ganska lång tidsuppehåll funkade också bra och jag blev lite taggad på att börja fila lite på framåtsändandet.


Arrak fck träna lite fotgående och sedan fick han bita lite i trasa med Ylva. Det där med att bita ordentligt är Arrak bra på! Lillkillen blev helt slut av bitandet i trasan och nu ligger han som om han vore död.

Av Sara Bingström - 26 september 2009 14:01

Idag var det dags för 5e appellspårstävlingen med Hezzy. Upplägget var lite annorlunda med ordningen budföring, lydnad, platsliggning och spåret sist. Budföringen stod vi över och även framförgåendet. Resten av lydnaden kändes riktigt riktigt bra för att vara mig och Hezzy och hon var MED MIG i linförigheten.


Linförighet: 6  -  7  Studs och ur position

Framf.gående: 0  -  0  Avstod

Platsläggande: 8  -  8  Lättar lite, kryp

Inkallande: 9  -  10

Apportering: 6  -  6 Tugg, DK, slarvigt gripande

Hopp: 8  -  8 Islag

Platsliggande: 10  -  10


Budföring 0  -  0 Avstod

Spårning 9  -  9 Slår 2a vinkeln


Totalpoängen blev 230p och räckte till UPPFLYTTNING, så nu slipper jag harva mer i appellhelvetet med Hezzy!



Av Sara Bingström - 19 september 2009 17:48

Idag har jag varit på klubben på träningsdag för Thomas Ivarsson. Vi var bara fyra ekipage så vi fick gott om träningstid var och en, det var nästan så man fick slut på ideer om vad man skulle träna...

Med Hezzy har jag ju problemet att få henne med mig i linförigheten, hon är ofta mer intresserad av saker (folk och hundar) runtomkring än av mig. Jobbade en hel del på detta och att jag ska belöna ofta i detta moment. Apporteringen är också ett problem och där ska jag backa tillbaka till basicövningar igen för att försöka få bort tugget på apporten.

Halten i framförgåendet tränades med boll framför och Hezzy fattade faktiskt riktigt snabbt att hon fick klick bara hon stod stilla och avslappnat med blicken mot bollen.

Hoppet är hon egentligen riktigt bra på men hon sätter sig lite väl nära och det kan bli ett problem i högre klasser (som om vi någonsin skulle komma ur appellklass... ;)) när hinderhöjden är så mkt högre. Jobbade lite på det med en boll men lägger nog just den träningen lite på is tills efter appelltävlingen, dumt att börja peta för mycket i ett väl fungerande moment precis innan tävling tycker jag.

Sen fick jag lite goda råd och tips när det gäller krypet. Inga större förändringar mot hur jag gjort innan, bara lite detaljer jag ska tänka på.


Jag är iaf jäkligt nöjd med dagen och ska försöka ta mig iväg för lite enskild träning också, det behöver vi. Om inte annat för att få en liten självförtroendeknuff, för denna instruktör var verkligen bra på att få en att känna sig duktig.


Av Sara Bingström - 6 september 2009 10:52

Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på ett tag, jag har väl fått en liten bloggsvacka.


Hundarna mår iaf bra, de har överlevt rävskabb, magsjuka och metallbitar i magen.


Arrak har börjat sin kurs, tävlingslydnad. Han skötte sig hyfsat första kurstillfället med tanke på att han är så ung än. Vi tränade på tandvisning (sitta vid sidan medan okänd hälsar på matten), linförighet, apportering, läggande u gång och platsliggning. Apporteringen gick finfint, men det har vi lagt en hel del energi på också.


Med Hezzy tränar jag på och försöker köra korta pass med kvalitetsbelöning för att få in rätt attityd hos henne. Vi hade tänkt tävla appellen på hemmaklubben om 3 veckor men missade att anmäla i tid... *skäms*


Ovido - Quiz & Flashcards