Alla inlägg den 21 juli 2008

Av Sara Bingström - 21 juli 2008 09:11

Igår var jag, Louise och hundar iväg till Lotta igen.

Jag la ett 500m spår till Lotta och hon la ett spår med bara massa vinklar till mig. Sedan tränade vi lite lydnad och så påbörjade vi budföringsträningen med Hezzy. Tanken är att budföringen ska bli ett rent lydnadsmoment från min sida och så fort Hezz satt sig fot bredvid Lotta så klickar jag och kastar en godis. Förhoppningsvis kommer hon snart att vara så fokuserad på mig och mina belöningar att hon knappt märker när Lotta tar i henne. När hon får belöning från mottagaren blir Hezzy alldeles galen och lindar sig runt halsen på denne och så kan man inte ha det. Dessutom lyssnar hon riktigt dåligt på kommandon från mottagaren.

Sedan var det dags att gå spåren. Hezzy var riktigt duktig och fixade spåret långt över förväntan. Hon tappade spåret en vända och då passade hon på att SKITA!! Nåja, är man nödig så är man och hon jobbade sig tillbaka till spåret igen.


Senare på kvällen när vi kommit hem la en kompis ett ängsspår till oss, men det funkade inte alls.. Jag tror att det var alldeles för mkt vilt som sprungit kors och tvärs över spåret och så kanske Hezzy var lite trött, vi har ju tränat ganska intensivt senaste veckan.


Idag blir det ingen träning iaf, istället får Hezzy följa med som terapihund på mitt jobb på demensboende.


Ovido - Quiz & Flashcards