Direktlänk till inlägg 16 juli 2008

Spår

Av Sara Bingström - 16 juli 2008 23:05

Ikväll åkte jag ut och la spår med två ridgebackägande viltspårstokar ;)


Jag la ca 50m genom skog, ut på en äng. På ängen blev det ganska precis som ett appellspår och sedan genom skogen igen, totalt ca 350-400m och 6 pyttesmå apporter (vanliga apporter delade i två) plus en slutapport som jag la näst sist. Mina kamrater som la viltspår skulle ha minst 2 timmars liggtid så mitt spår fick ligga ca 2.5 timmar.


När jag skulle på spåret var Hezzy taggad som vanligt så hon missade 2 småapporter av 6, slutpinnen hittade hon. Hon vimsade dessutom bort sig lite i första vinkeln ute på ängen, men det blåste ganska ordentligt plus att hon var taggad och då blir hon så jävla hysterisk när hon tappar spåret..


Jag fick också hjälp att lägga ett kort viltspår till Wilda som Wilda VÄGRADE följa.. "Men hallå, det är BLOD här!" Lögn i helvete var det att få W att följa blodspår. Lite lustigt faktiskt, vi var liksom helt övertygade om att W med sitt viltintresse skulle gilla viltspår...men ack vad vi bedrog oss!


Ridgebackarna Carlos och Leia spårade fint och valpen Kim var kanonduktig, bara Kims matte lär sig lita på sin hund ;)


Efter spårandet åkte jag till klubben och körde lite lydnad. Hezzy har börjat tveka innan hon tar apporten och de senaste gångerna har hon vägrat helt första skicket så jag måste göra om för att hon ska apportera öht. Jag tror jag blir tvungen att ta till bollen igen när det gäller apporteringen, jag har inte råd att nolla det momentet på tävling. Fotgåendet var riktigt bra idag och jag hade egentligen ingenting att anmärka på där. Hopp-sitt-hopp gick finfint. Lite framförgående tränades också och Hezzy var duktig.


 
 
Ingen bild

Zarah

17 juli 2008 12:40

Duktiga! :) Kanske om ni bara kör med dragen klöv och inget blod då? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Bingström - 29 november 2012 19:58

I somras märktes det tydligt att hon hade dålig kontroll på bakbenen. Veterinären bekräftade det jag redan visste, att hon drabbats av "schäfervinglighet". Denna sjukdom försämras gradvis och kan inte botas, men det är inte smärtsam. Hon har under h...

Av Sara Bingström - 24 oktober 2012 22:24

Just nu tränar vi på fotingångar och sittmarkering av spårpinnar. Spårar gör vi också litegrann, korta korvspår på äng/gräsmatta/öppen skog. Dessutom tränar vi på att ta det lugnt och slappa, det är inte Doris starkaste sida. I eftermiddags hällde...

Av Sara Bingström - 16 oktober 2012 21:16

Var iväg till klubben med Doris idag en sväng. Planen var blötare än vanligt och det hade till och med börjat växa vass, jäkla regn! Vi traskade ner till agilityplanen istället där Doris glatt testade A-hinder, tunnel och vippbrädan. Vippbrädan tog...

Av Sara Bingström - 14 oktober 2012 18:42

Doris (som bytt namn till Monstervalpen) har väldigt bra koll på vad som är tillåtet och inte här hemma. Hon galopperar i full fart genom hallen, in i Ellas rum, greppar lämplig pryl i farten (bra träning inför kommande apporteringsträning), och seda...

Av Sara Bingström - 29 september 2012 09:15

Doris får nu träna på att hålla fast föremål av olika slag utan att tugga. Idag är det en påsförslutarmojäng som används. När matten vaknat till liv ska vi ut och gå ett litet spår....

Ovido - Quiz & Flashcards